23 października 2021

Nowa piramida żywieniowa

Piramida żywieniowa to ilustracja, która ukazuje zalecany sposób odżywiania się. Zawiera ona aktywność oraz żywność, które składają się na zdrowy styl życia. Im wyżej dana rzecz znajduje się w piramidzie, tym jej ilość powinna być w diecie mniejsza. Podstawowa forma piramidy żywienia została stworzona dla osób dorosłych. Stworzono także dwie inne wersje – dla seniorów oraz dzieci i młodzieży.

Piramida żywieniowa dla osób dorosłych

U podstawy piramidy żywienia dla osób dorosłych znajduje się aktywność fizyczna. Nie chodzi tutaj jednak tylko o sport, ale także takie codziennie aktywności jak np. chodzenie po schodach czy spacer z psem. Na aktywność fizyczną powinniśmy poświęcać przynajmniej 30-40 min dziennie.

Na kolejnym szczeblu piramidy znajdują się owoce i warzywa. Powinny one stanowić połowę naszej diety. Istotny jest tutaj fakt, że powinniśmy spożywać dużo więcej warzyw niż owoców.

Szczebel nad owocami i warzywami znajdują się produkty zbożowe. Rekomendowane jest wybieranie ich pełnoziarnistych wersji.

Kolejny w piramidzie żywienia pojawia się nabiał. Według zaleceń powinniśmy spożywać 2 szklanki mleka dziennie. Można je jednak zastąpić innym produktem np. kefirem czy jogurtem naturalnym.

Przedostatni szczebel piramidy to mięso. Nie powinniśmy go nadużywać, a jeśli je jemy, to wybierajmy chude mięso lub ryby. Mięso można także zastąpić roślinami strączkowymi.

Na szczycie piramidy znajdują się tłuszcze. Nie zaleca się spożywania tłuszczów zwierzęcych. Lepiej wybierać tłuszcze roślinne np. olej rzepakowy.

Obok piramidy jest zawarta informacja o piciu wody. Zaleca się wypijanie 1,5 l wody dziennie. Odradzane jest za to spożywanie alkoholu, cukru oraz soli.

Piramida żywieniowa dla osób starszych

Piramida żywieniowa dla osób starszych nie różni się zbyt mocno od podstawowej wersji. Podkreślona jest tam waga picia odpowiedniej ilości wody, regularne spożywanie posiłków oraz spożywanie produktów bogatych w witaminę D.

Piramida żywieniowa dla dzieci i młodzieży

Ta wersja piramidy żywieniowej dotyczy dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 18 lat. Jest również bardzo podobna do podstawowej wersji. Z boku piramidy pojawia się jednak kilka istotnych elementów:

  • Sen, który jest bardzo istotny podczas rozwoju
  • Urządzenia elektroniczne – zaleca się ograniczenie korzystania z nich do 2 h dziennie
  • Szczoteczka do zębów, która wskazuje na konieczność mycia zębów po jedzeniu
  • Waga i centymetr, które wskazują na konieczność monitorowania wagi i wzrostu dziecka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *