Biała śmierć

Białą śmiercią nazywamy składniki żywności niezdrowe dla człowieka koloru białego. Możemy tu wymienić: sól, cukier biały, mąka pszenna i oczywiście narkotyki.

Dlaczego nazywają się „biała śmierć”?

Co do koloru to czysty przypadek, że akurat wszystkie te składniki są koloru białego i mają zabójczy wpływ na zdrowie człowieka (oczywiście chodzi tu o ich nadmiar i długość ich stosowania).

Cukier, mąkę pszenną i sól nazwano „białą śmiercią”, ponieważ mają negatywny wpływ na zdrowie i życie człowieka. Wspólną cechą ich jest to, że nadmiar każdego z nich skutkuje działaniem niszczącym na organizm człowieka.

Aby dowiedzieć się jakie dokładnie mają skutki ich nadmiaru przeanalizujmy każdy składnik z osobna.

  1. SÓL
    – maksymalna dawka dzienna to 5g (odpowiada to ilości 1 łyżeczki do herbaty)
    – funkcja w żywności: konserwant, dodatek smakowy, zapobiega psuciu się żywności, zmniejsza ryzyko zatruć pokarmowych, funkcje technologiczne
    wyrób pieczywa, kiszonek, wyrobów mięsnych, serów i wielu innych produktów spożywczych
    – pierwiastki: chlor i sód, są ważnymi makroelementami dla naszego organizmu (funkcje: składniki płynu pozakomórkowego i utrzymują równowagę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową, sód-aktywny transport składników odżywczych i czynnik warunkujący prawidłową pobudliwość tkanki mięśniowej i nerwowej, sód i chlor biorą udział w procesie trawienia i wchłaniania innych związków, np aminokwasów i węglowodanów,
    – nadmiar może powodować: nadciśnienie tętnicze, udar mózgu, może zwiększać zapadalność na nowotwór żołądka, niewydolność krążeniową
    – produkty o wysokiej zawartości soli: mięso, pieczywo, podroby, jaja, wszystkie fast-foody i produkty typu instant, słonych przekąskach (paluszki, krakersy, herbatniki, chipsy, prażynki i wiele innych)
  2. CUKIER
    – podwyższa pH w jamie ustnej (bardziej kwaśne) co naraża szkliwo na próchnicę
    – stanowi dla nas „paliwo energetyczne” – glukoza + fruktoza = sacharoza (cukier stołowy)
    -najgroźniejsza dla naszego organizmu jest właśnie fruktoza, który szybko jest przekształcany w trudno pozbywalny tłuszcz (tłuszcz trzewny – otaczający nasze narządy), powoduje to choroby wieńcowe, miażdżycę, nadciśnienie, cukrzycę, ….
    – sacharoza lub syrop glukozowo-fruktozowy są teraz dodatkiem do większości produktów, np. napoje gazowane, cukierki, chleb, ketchup, jogurty i wielu innych
    – może też być dodawany w postaci słodzików!!!!
  3. MĄKA
    – składnik pieczywa, ciast, sosów, zup i innych produktów
    – źródło węglowodanów, glutenu (chorzy na celiakię i nietolerancję powinni unikać produktów zawierających go)
    – mąka pszenna to rodzaj mąki powstałej poprzez oczyszczenie ziarna z najcenniejszych składników mineralnych i tak ważnego dla nas błonnika
  4. Narkotyki
    Myślę, że o tym nie muszę się rozpisywać iż każdy powinien wiedzieć, że mają one ogólnie przyjęte negatywne skutki na nasz organizm.

Czy mamy kategorycznie unikać tych substancji?

Nie, oprócz jak wiadomo narkotyków. W małych dawkach te substancje są mało szkodliwe, chociaż są podzielone zdania, czy długotrwałe ich spożywanie zwiększa ryzyko dolegliwości czy nie. Sól ma ustaloną dzienną dawkę spożycia – nie przekraczać 5g (ale pamiętajmy, że jest ona dodatkiem smakotwórczym, mimo wszystko nie jest nam niezbędna do życia, możemy sód i chlor dostarczać z innymi mniej szkodliwymi substancjami), natomiast mąka i cukier są substancjami, których dzienna dawka nie jest ustalona. Tu musimy już po prostu rozsądnie wyliczać ilości tak, aby nie szkodziła ona nam.